



Belgian 'Language in Autism' Study
De Belgian 'Language in Autism' Study of BeLAS is een nationaal onderzoeksproject over taalontwikkeling bij kinderen met autisme uitgevoerd in samenwerking tussen drie sites: Université libre de Bruxelles, Universiteit Gent & KU Leuven

Help ons onderzoek vooruit!
Veel kinderen met autisme ondervinden moeilijkheden bij de taalontwikkeling. Sommige kinderen spreken niet, anderen hebben een vertraagde taalontwikkeling en nog anderen hebben geen problemen met de taalontwikkeling. Een deel van de kinderen haalt die achterstand in tegen de leeftijd van zeven jaar, hoewel dat van kind tot kind verschilt. Momenteel is het nog moeilijk te voorspellen op welke manier een kind met autisme taal zal ontwikkelen.
Over het algemeen is de taalontwikkeling gekoppeld aan de ontwikkeling van sociaal-communicatieve vaardigheden (bijvoorbeeld het imiteren van geluiden en woorden of het wijzen naar voorwerpen die de ouder benoemt), maar voor sommige kinderen met autisme denken we dat er ook een verband is met andere factoren (bijvoorbeeld slaapkwaliteit of hersenactiviteit) die we willen onderzoeken.
Dit project, uitgevoerd door drie universiteiten in zowel de Nederlandstalige als Franstalige gemeenschap van België, volgt de taalontwikkeling op van 210 autistische kinderen die deelnemen aan deze studie.
We zullen het effect nagaan van een reeks sociaal-communicatieve en niet-sociaal-communicatieve aspecten op de verschillende trajecten van taalverwerving die bij de deelnemende kinderen worden waargenomen.